Hvordan overføres koronavirus i et fly, og som er det sikreste setet


Internasjonal turisme åpner nye dører for utbrudd, enten av coronavirus eller influensa; Hvilket av disse to virusene er farligere, og hvordan kan du ta vare på deg selv?

2020 30. januar, torsdag


Passasjerer som reiser fra den kinesiske byen Wuhan, episenteret for det nye koronaviruset som forårsaker lungebetennelse, blir satt i karantene på Narita flyplass i nærheten av Tokyo 23. januar 2020. I forgrunnen er en termografisk monitor brukt til å sjekk kroppstemperaturen din.
FOTO AV KYODO VIA AP BILDER

Hver gang det er et nytt utbrudd, er det naturlig for oss å være forsiktige når du går ombord på et fly. Og det er enda mer alarmerende når to alvorlige virus sirkulerer samtidig.

Verden blir hjørnet av et nytt koronavirus som startet i Kina og siden har flyttet til nesten 15 andre land, inkludert USA. Parallelt er det også influensasesong, som så langt har forårsaket 8200 dødsfall i USA.

Selv om store flyplasser har begynt å se på passasjerer for koronavirus, er det ikke sikkert at det er noen trøst for noen om bord i et fly. Tross alt kan du unngå personen som nyser ved siden av deg i flyplassbutikken, men når du strammer beltet inne i den flygende metallbeholderen, overlates du mer eller mindre til dine egne enheter.

Selv om det fortsatt er mye å lære om utbruddet i Wuhan, vet forskere litt om lignende koronavirus og andre luftveissykdommer som influensa. Så ... hvordan overføres disse virusene? Spesielt på fly? Og hvor alvorlig er trusselen om koronaviruset sammenlignet med andre lignende viruser som influensa? La oss ta en titt.

Hvordan overføres luftveissykdommer generelt?


Hvis du noen gang har nyset på armen eller unngått en kollega med en tørr hoste, vet du allerede det grunnleggende om hvordan luftveissykdommer overføres.

Når en smittet person hoster eller nyser, fjerner de dråper spytt, slim og andre kroppsvæsker. Hvis noen av disse dråpene faller på deg - eller hvis du berører dem og deretter berører ansiktet ditt - kan du også bli smittet.

Disse dråpene sprer seg ikke gjennom luften som strømmer i rommet; de faller ganske nær der de kommer. Ifølge Emily Landon, medisinsk direktør for Antimicrobial and Infection Control Administration ved University of Chicago Medical Center, oppgir sykehusets retningslinjer for influensa at eksponeringen skal være 1,8 meter fra en smittet person i 10 minutter eller mer.

"Tid og avstand er viktig," forklarer Landon.

På samme måte kan luftveissykdommer overføres gjennom overflatene der dråpene faller, for eksempel setene og brettede brett av fly. Hvor lenge disse dråpene varer, avhenger av både dråpene og overflaten - for eksempel slim eller spytt, porøs eller ikke-porøs. Tiden for virus på overflater kan variere dramatisk, fra timer til måneder.

Videre er det bevis som støtter at luftveisvirus kan overføres gjennom luften i små, tørre partikler kjent som aerosoler eller aeropartikler. I følge Arnoldo Monto, professor i epidemiologi og global folkehelse ved University of Michigan, er det imidlertid ikke den viktigste overføringsmekanismen.

"For å bli værende, for å tillate ekte aerosoler, må viruset kunne overleve i miljøet i den tid det blir utsatt for tørt," sier han. Virus foretrekker fuktighet og mange slutter å være smittsomme hvis de får tørke i lang tid.

Hva innebærer det for fly?


Kontakt med en smittet person er definert av Verdens helseorganisasjon hvis du sitter opptil to rader fra den personen.

Men folk sitter ikke hele tiden under flyturen, spesielt ikke de flyvningene som varer mer enn noen få timer. De går på do, strekker bena og tar gjenstander fra luftkassene. I løpet av 2003-utbruddet av alvorlig akutt respirasjonssyndrom (SARS) coronavirus smittet faktisk en passasjer om bord på en flytur fra Hong Kong til Beijing flere flere mennesker enn WHO-grensen. New England Journal of Medicine bemerket at WHO-kriteriene "ville ha savnet 45 prosent av SARS-pasienter."

Delvis inspirert av den saken, startet et team av folkehelseforskere å studere hvordan tilfeldige bevegelser i en flyhytte kan endre sannsynligheten for smitte for passasjerer.

"FlyHealthy Research Team" observerte atferd fra passasjerer og mannskap på 10 amerikanske transkontinentale flyvninger på rundt tre og et halvt til fem timer. Anført av Vicki Stover Hertzberg og Howard Weiss fra Emory University, observerte de ikke bare hvordan folk beveget seg i hytta, men ga også oppmerksomhet til hvordan det påvirket mengden og varigheten av kontaktene med andre. Teamet ønsket å estimere hvor mange nære møter det kan være for overføring på transkontinentale flyreiser.

"Anta at du sitter i midtgangen eller i et mellomsete, og jeg går ved siden av deg for å gå på do," begynner Weiss, professor i biologi og matematikk ved Penn State University. "Vi kommer til å være i nær kontakt, noe som betyr at vi kommer til å være en meter unna eller mindre. Så hvis jeg er smittet, kunne jeg overføre viruset til deg ... Vår studie var den første som kvantifiserte dette. "

Som studien avslørte i 2018, forlot de fleste passasjerer under disse mellomdistanseflyene på et eller annet tidspunkt i flyturen - vanligvis for å bruke badet eller ta en titt på lufttrinnene. Totalt sett forlot 38 prosent av passasjerene setene en gang, og 24 prosent gjorde det mer enn en gang. Ytterligere 38 prosent ble igjen på setene under hele flyreisen.

Denne aktiviteten var med på å identifisere de tryggeste stedene å sitte. Passasjerene som sto opp minst var de ved vinduene: bare 43 prosent flyttet i motsetning til 80 prosent som satt i midtgangen.

Følgelig hadde vinduspassasjerer langt færre nære møter enn i andre seter, i gjennomsnitt 12 kontakter sammenlignet med 58-64 kontakter for passasjerer i midten eller midtgangen.

Å velge vindu og bo der, reduserer helt klart sjansen for å komme i kontakt med en smittsom sykdom. Men teamets modell viser at passasjerer i mellom- og midtgangssetene - også de i WHOs to-seter-serie - har en ganske liten sjanse for å bli smittet.

Weiss bemerker at det er fordi mye av kontakten folk har på fly er relativt kort.

"Hvis du sitter i gangen, er det sannsynligvis mange som kommer forbi deg, men de vil gjøre det raskt," sier Weiss. Når vi tar hensyn til alt dette, viser vi at det er liten sannsynlighet for overføring til en hvilken som helst spesifikk passasjer. ”

Historien endres hvis den syke personen er medlem av besetningen. Siden flyvertinner bruker mye mer tid på å gå ned midtgangen og samhandle med passasjerer, er det mer sannsynlig at de har nære og lengre møter. Som studien slo fast, vil en syk besetningsmedlem sannsynligvis smitte 4,6 passasjerer, "derfor er det viktig at flyvertinner ikke reiser hvis de er syke."

Hva skjer med det nye koronaviruset?


Som Weiss påpeker, vet vi ennå ikke den foretrukne overføringsmåten for det nye coronavirus. Det kan hovedsakelig være ved luftveisdråper, ved fysisk kontakt med spytt eller diaré etterfulgt av oral inntak av viralt materiale, eller kanskje til og med aerosoler.

Han nevner at denne modellen ikke inkluderer overføring av aerosoler, selv om FlyHealthy-teamet håper å undersøke den saken i fremtiden. I studien advarer forskerne også at denne modellen ikke kan ekstrapoleres direkte til langdistansefly eller fly med mer enn en gang.

Landon er enig i at vi fremdeles ikke vet hvordan coronavirus overføres, men han mener resultatene fra denne studien er aktuelle. Han nevner at alle tidligere coronavirus er blitt overført med dråpe, så det ville være uvanlig at denne nye patogenen var annerledes. Og faktisk oppfører det nye koronaviruset seg veldig på samme måte som SARS på mange måter. Begge er zoonotiske, noe som betyr at de begynte hos dyr før de påvirket mennesker, og begge ser ut til å ha startet hos flaggermus. Paret overføres også fra menneske til menneske og har en lang inkubasjonsperiode - opptil 14 dager for Wuhan coronavirus, sammenlignet med to dager for influensa - noe som betyr at folk kan være syke og overføre sykdommen før. symptomer dukker opp.

Med alt dette i bakhodet foreslår Landon å følge retningslinjene fra Centers for Disease Control and Prevention (CDC) for smittsomme sykdommer når du er i fly.

Dette inkluderer å vaske hendene med såpe eller bruke en alkoholbasert håndrenser etter berøring av overflaten, spesielt siden tester viser at koronavirus holder seg lenger på overflater enn andre sykdommer, rundt tre til tolv timer.

Du bør også unngå på noen måte å berøre ansiktet ditt og være i kontakt med hoste av passasjerer.

Hva er verre, koronaviruset eller influensa?


Det er mange måter å beregne risikoen for sykdom, men la oss fokusere på to tall som vanligvis brukes av forskere i folkehelsen: det grunnleggende reproduktive tallet og dødsfallet i saken.

Det grunnleggende reproduktive tallet - R0 eller “r sub-zero” - refererer ganske enkelt til antallet nye mennesker som en smittet person vanligvis blir syk. Maia Majumder, et fakultetsmedlem ved Harvard Medical School og Boston Children's Hospital, har overvåket akkurat det.

For det nye coronavirus indikerer de foreløpige resultatene en overførbarhetshastighet som varierer fra 2,0 til 3,1 hos mennesker. Det er høyere enn influensa - 1,3 til 1,8 - og ligner på SARS, som har et grunnleggende reproduksjonsnummer i området 2 til 4. Så, coronavira er litt mer utsatt for å passere mellom mennesker. .

Dødsfallsraten, eller dødsraten, er antall mennesker som døde av sykdommen delt på antall personer som led av den. Til tross for at sesonginfluensa anses for å være en global sykdom, dreper teknisk en relativt liten andel av alle tilfeller der ute, med en dødelighet på rundt 0,1 prosent. Årsaken til at influensa er en årlig helsetilstand, er fordi den smitter betydelig antall mennesker - 35,5 millioner i USA i 2018 og 2019, noe som resulterer i 490 000 sykehusinnleggelser og 34.200 dødsfall. Derfor anbefaler helsemyndighetene stadig at folk blir vaksinert.

Tilfeller av dødsfall er også med på å forklare hvorfor offentlige helsebyråer sender varsler om nye utbrudd av koronavirus. SARS hadde en 10 prosent dødelighet, omtrent 100 ganger høyere enn influensa, og frekvensen av det nye koronaviruset er for tiden nær 3 prosent, noe som er på nivå med influensapandemien Spansk 1918.

Hvis SARS eller Wuhan coronavirus når millioner av mennesker, ville de bli ødeleggende. Landon bemerker at i motsetning til influensa, er hele den menneskelige befolkningen utsatt for dette coronavirus fordi ingen har hatt det før, og vi har ikke noen spesifikk behandling, for eksempel en vaksine.

Helsetjenestemenn og allmennheten er avhengig av infeksjonskontroll, det vil si håndvask, redusert kontakt med smittede og karantene. Monto antyder at disse folkehelsetiltakene kan utgjøre en forskjell i å endre løpet av koronaviruset som de gjorde med SARS.

"Det er håpet om at det kan kontrolleres gjennom vanlige folkehelsetiltak, fordi det er det vi har," sier han. “For influensa finnes det vaksiner, et par antivirale midler. Vi har ikke det for dette coronavirus. "

Beslektet innhold for kategorien: Å bli gravid ››