Hvordan forhindre coronavirus på arbeidsplassen din



Koronaviruset har allerede nådd mer enn 50 land, inkludert Spania. Uten å bli skremt har WHO og CDC gitt ut noen tips for å forhindre SARS-CoV-2-infeksjon på arbeidsplassen. Utfør dem i praksis.

personas trabajando en una oficina con síntomas de coronavirus
Oppdatert: 4. mars 2020

Arbeidsplassen er et av stedene hvor vi tilbringer mest tid om dagen og der vi mest kommer i kontakt med mennesker, det være seg kolleger eller klienter. Av denne grunn, og på grunn av økningen av nye koronavirusinfeksjoner i land rundt om i verden, inkludert Spania, har Verdens helseorganisasjon (WHO) og Centers for Disease Control and Prevention (CDC) ønsket å gi kjenne til noen enkle retningslinjer for tiltak for å unngå mulige SARS-CoV-2-forurensninger på arbeidsplassen , for å forhindre spredning av dem blant ansatte, kunder, entreprenører eller besøkende.
Den første tingen å ta i betraktning er hvordan viruset sprer seg, og dets måte å spre på er gjennom de små dråper i nesen eller munnen som pustes ut av infiserte mennesker, spesielt ved spytt som blir utvist i nysing og angrep av hoste, og selv om koronaviruset ikke ser ut til å ha evne til å tåle overflater veldig lenge, må spesiell oppmerksomhet rettes mot hygiene, både av arbeiderne og av senteret eller selve arbeidsplassen.
Arbeidere må opprettholde god håndhygiene og verktøyene de bruker, i tillegg til å unngå turer til berørte områder og oppmuntre til videokonferansemøter
Da de første tilfellene av koronavirus oppstod, insisterte WHO at det beste tiltaket for å forhindre spredning av dette var en god håndvask, noe som nå gjentas. Når det gjelder bruk av kirurgiske masker, understreker de at de ikke beskytter mot infeksjon, og at de ikke bør bæres av sunne mennesker, men av de som er berørt for å forhindre at væskene deres når objekter og individer i nærheten. I stedet anbefaler de masker med filtersystemer - som PPF eller N95 - for helsepersonell som kan være i kontakt med pasienter med COVID-19 .

Trinn for å unngå smitte av coronavirus på jobb

Men hva kan vi gjøre da for å forhindre spredning av koronaviruset på arbeidsplassene våre? WHO er tydelig, nøkkelen er å insistere på god hygiene. Dette er noen retningslinjer for arbeidsytelse for å oppnå det:
  • Limpiar superficies para prevenir el coronavirus

    Rengjøring av overflaten

    Overflater som bord, doorknobber, stoler eller lette kraner bør holdes rene og desinfiserte, da dette er områder som er berørt i massiv skala og kan huse viruset i flere timer.
  • Limpieza del teclado para prevenir el coronavirus

    Rengjøring av gjenstander

    Telefoner, nettbrett, tastatur, mus ... Alle disse arbeidsverktøyene kan deles, noe som øker risikoen for smitte mellom mennesker. Forsikre deg om at materialet ditt blir desinfisert før du kommer i kontakt med det. For å gjøre dette er det nyttig å tilby engangsduker slik at ansatte rutinemessig kan rengjøre ofte brukte flater.
  • Lavar las manos para prevenir el coronavirus

    Fremme håndvask

    Som vi allerede har sagt, er det å vaske hendene grundig i minst 20 sekunder den beste måten å unngå koronaviruset, derfor anbefaler de å gjenta dette enkle tiltaket når de er synlige skitne eller det anses som nødvendig. Å sørge for at det er såpe i firmaets bad eller å plassere alkoholbaserte desinfiserende geledispensere (60% -95% alkohol) i synlige områder er noen tiltak som kan forbedre håndenes sanitet for de ansatte.
  • Pañuelos de papel disponibles

    Engangsvev

    Bedrifter må sørge for at arbeidere har tilgang til silkepapir på arbeidsplassene sine, for i tilfelle et hoste- eller nyseangrep vil de kunne følge WHOs instruksjoner om å plassere dem som en barriere mellom munn og hender. Selvfølgelig vil den bli kastet rett etter bruk uten å komme i kontakt med noen annen gjenstand.
  • Información a los empleados

    Informasjon til ansatte

    Å gi retningslinjer for tiltak for arbeidere kan bidra til å redusere risikoen for smitte betydelig. Selskapet må sende detaljert informasjon gjennom datasystemene til forebyggingsrådene SARS-CoV-2, symptomene som varsler dem om deres tilstedeværelse og protokollen som skal følges hvis de har noen av dem. Det er også praktisk å henge plakater ved fasilitetene i hygieneanbefalingene.
  • Feber på jobb

    Hvis du har feber, bør du være hjemme

    Arbeidstakere med mer enn 37,8 ºC kroppstemperatur bør være hjemme og ikke gå til innleggene sine, da det er et av symptomene på COVID-19. Hvis dette er tilfelle, skal du ikke bli skremt, ringe telefontjenesten hvis du blir verre, har andre symptomer som er kompatible med COVID-19, som tørr hoste eller dyspné (følelse av kortpustethet) eller hvis du har reist til noen av områdene med mer tilfeller (Italia, Singapore, Japan, Iran, Kina eller Sør-Korea), og de vil indikere trinnene som skal følges for å gjøre de nødvendige testene for å bekrefte eller utelukke sykdommen.
  • Distancia para no contagiarse del coronavirus

    En meter unna

    Unngå å henvende seg til personer som hoster eller nyser, da de kan utvise spytt eller fremdrivte nesesekresjoner, anbefaler WHO å holde minst en meter fra hverandre.
  • Viajar y coronavirus

    Spesiell omsorg i reiser

    Hvis jobben din krever at du reiser og reiser, bør du være spesielt oppmerksom på alle hygieneanbefalingene, og i tillegg informere deg om helsesituasjonen i området du skal reise til.
  • Tomar la temperatura

    Temperaturovervåking etter en tur

    Hvis du har reist til områder der det har vært tilfeller av koronavirus, er det beste at du i løpet av de neste 14 dagene holder en jevnlig kontroll over kroppstemperaturen din, og før en økning eller symptomdannelsen, ring 061 eller 112.
  • Fomentar las videollamadas

    Oppmuntre til videosamtaler

    Hvis du kan klare deg uten turene, er det beste at du gjennomfører møtet ved videokonferanse eller videosamtale, på denne måten vil det ikke være fare for smitte. I noen tilfeller eller selskaper som anser det som hensiktsmessig, kan det være nyttig å satse på telearbeid.
  • Aislamiento ante el coronavirus

    I noen tilfeller er isolasjon best

    Hvis noen begynner å vise symptomer på jobb, anbefaler WHO å isolere personen i et rom som er atskilt fra det kollektive arbeidsområdet og minimere kontakten til den berørte personen med noen. Deretter vil helsetjenestene bli varslet slik at de kan utføre de aktuelle diagnostiske testene.
Arbeidsdepartementet har også publisert en guide med informasjon slik at selskaper og arbeidere kan møte forskjellige situasjoner i møte med koronaviruset, som inkluderer muligheten for å stoppe produksjonen hvis det er helserisiko og andre mulige tiltak som skal iverksettes av selskapet.
På den annen side, hvis du er i tvungen forebyggende isolasjon for å ha vært i kontakt med en smittet person eller har en positiv diagnose av koronavirus, løser du all tvil om hvem som vil bære kostnadene for sykmeldingen , vil vi fortelle deg alt her.
Skrevet av: Redaksjonen til Doctissimo
Merk: All informasjon om familiehelse er kun til utdannelsesmessige formål. Kontakt legen din for spesifikke medisinske råd, diagnoser og behandling.

Beslektet innhold for kategorien: Å bli gravid ››