Førstehjelp i trafikkulykker
Førstehjelp i trafikkulykker
Den minst forventede dagen kan vi være vitne til eller være en del av en trafikkulykke. Å holde seg rolig og kjenne til en serie med grunnleggende oppførsel og handlinger å følge kan redde livene til de involverte.
Liste over artikler om ›› Førstehjelp i trafikkulykker
- Prioriteringer: PAS-oppførsel
- Hvordan hjelpe ofre for en trafikkulykke
- Mobilisering av trafikkulykker
- Hva ikke skal man gjøre i en trafikkulykke
Prioriteringer: PAS-oppførsel
Å hjelpe en skadet person er en moralsk forpliktelse som finnes i samfunnet, som en kodeks for solidaritet som får mennesker til å ta vare på hverandre. Den førstehjelp i tilfelle ulykke er ment å bevare livet til ulykken ofre og hindre forverring av tilstanden til offeret.
En bilulykke er en veldig delikat situasjon, men der alle kan bli involvert, er det av denne grunn veldig viktig å kjenne til en serie grunnleggende oppførsel og handlinger som til enhver tid kan redde noens liv. De er enkle protokoller, laget slik at alle vet hvordan de skal gjennomføres, for selv om du ikke er helsepersonell, er det alltid mulig å gjøre noe for en skadet person.
Prioriteringer i tilfelle en ulykke: PAS-oppførsel
I en trafikkulykke er det veldig viktig å etablere en prioriteringsrekkefølge. Denne ordren vil bli bestemt ved å observere både situasjonen og ofrene. Det er det som kalles PAS-oppførsel.
Den PAS oppførsel , som står for Protect, våken og hjelpe , guider for å handle raskt og sikkert med en klar idé om hva du skal gjøre:
Å beskytte
Stedet for en trafikkulykke er et farlig sted, spesielt når det oppstår visse forhold som mørke, regn, tåke osv. Begrepet "beskytte" innebærer både beskyttelse av den skadde og assistenten og ulykkesstedet.- Selvbeskyttelse : personen som hjelper må sørge for at det ikke er noen alvorlig risiko for livet hans før han fortsetter; for eksempel ville det være veldig risikabelt å komme inn i en brennende bil, eller sykle på motorveien om natten. Det anbefales å bruke refleksvester under hjelpen.
- Beskyttelse av stedet : ulykkesstedet vil være merket med reflekterende trekanter og ved å slå på nødlysene. Bilen må parkeres på den sikre siden av veien. Det er praktisk å identifisere mulige risikoer, for eksempel bensinflekker på bakken, hvis det er lastebiler med farlig gods, etc.
- Beskyttelse av offeret : når stedet er beskyttet, blir ofrenes tilstand observert. Den skadde skal ikke fjernes fra kjøretøyet med mindre det er tydelig angitt (personen kan gå ut alene, han eller hun har ikke fått skader på ryggen ...), akkurat som hjelmen ikke skal fjernes fra en bilist, bare når forholdene de indikerer det (for eksempel at det er nødvendig å utføre hjerte-lungeredning manøvrer, eller når personen kan bevege seg riktig). Ofrene må forhindres fra å flytte, hjelperen er den som til enhver tid følger med den skadde personen.
Varsling
Myndighetene og nødetatene må varsles. Den telefon 112 er nødtelefon gyldig i hele Europa (også Colombia og Guayaquil, Ecuador), og 911 i Nord-Amerika og enkelte land i Latin-Amerika som Argentina, Costa Rica eller Ecuador; Begge er tilgjengelige fra hvilken som helst hytte eller mobiltelefon, selv uten å vite PIN-koden. Innkallingen må gis så raskt som mulig, og samtidig må den gjøres på riktig måte. På den ene siden er tid avgjørende fordi sjansene for overlevelse av alvorlige ofre reduseres jo mer tid går, og på den andre siden er det viktig å gi riktige og tydelige data om hva som skjedde og situasjonen:- Antall ofre og all informasjonen som kan gis om dem.
- Type kjøretøy involvert.
- Plassering av ulykkesstedet.
- Eventuelle andre data som anses som relevante.
Hjelp
På dette tidspunktet vil oppmerksomheten fokusere på assistanse fra ofre, følge trinn for bedre handling, som vi detaljerer i det følgende avsnitt.
Hvordan handle i tilfelle en trafikkulykke:
Nedenfor viser vi deg på video hvordan du kan utøve alle disse tipsene for å vite hvordan du skal handle i tilfelle du blir vitne til en trafikkulykke og hjelpe potensielle ofre.
Hvordan hjelpe ofre for en trafikkulykke
I en trafikkulykke kan det være mer enn ett offer, det er grunnen til at den første prosedyren er å vurdere tilstanden til hver enkelt og prioritere de som er mer alvorlige.
Det er veldig viktig at personen som skal hjelpe, er rolig og sentrert. En ulykke utløser en tilstand av panikk og nervøsitet, men når du handler det beste og mest effektive er å ha tankene dine fokusert på det som er viktigst, som er å hjelpe ofre og hjelpe dem så mye som mulig.
To vurderinger blir gjort for å bestemme statusen til offeret for en trafikkulykke:
Første vurdering
Den består av et første øyekast, og observerer problemene som direkte kan påvirke personens liv, for eksempel bevissthetstilstanden og pusten deres:
Bevissthet
For å vurdere om den skadde er bevisst, må hjelperen henvende seg til offeret og snakke høyt til ham eller riste ham forsiktig. Hvis han snakker, klager eller gjør noen bevegelse, vil han bli ansett som bevisst, og at hjerte og lunger fortsetter å fungere, så kontrollen av de andre sårede fortsetter.Puster
Hvis offeret er bevisstløs, blir pusten vurdert (å observere bevegelsen i brystet, føle og høre luften komme inn og ut gjennom nesen eller munnen). Hvis du puster, fortsett med neste person, og hvis du ikke puster, fortsetter du med å fjerne offeret fra kjøretøyet og begynne hjerte-lungeredning.
Andre vurdering
Når det er blitt fastslått at det ikke er noen ofre med overhengende livsfare, gjennomføres en andre evaluering for å håndtere andre skader som kan oppstå, som blødning, brudd, brannskader eller sjokk:
blødninger
Hvis du ser et sår med mye blod som renner, bør du ta klær, kluter, håndklær eller vev som er så rent som mulig og legge press på såret. Hvis det er en lem, hold den høyt. Ikke fjern klærne som kompresjonen utføres med, hvis de blir gjennomvåt, legg noen på toppen og fortsett å trykke.frakturer
Ikke plasser beinet eller berør bruddet, vent til beredskapsteamene skal ta ansvar. Bare immobiliser lemmet og dekk såret, hvis noen.Burns
Påfør rent vann, og hvis du har et medisinskap, bløtlegg sterile gasbindunderlag i vann eller saltoppløsning og dekk forbrenningene. Salver eller salver skal ikke påføres. Hvis offeret er bevisst og ikke kaster opp, hydrerer offeret med små slurker med vann.Sjokk
Symptomer som blekhet, svette, økt hjertefrekvens men svake pulsasjoner og gradvis bevissthetstap vil bli observert for å avgjøre om offeret lider av et sjokk. I denne situasjonen må offeret plasseres på ryggen og underekstremitetene heves, hvis han kaster opp, legg ham på siden, ikke gi ham drikke eller mat og la ham ikke være i fred når som helst.
Mobilisering av trafikkulykker
Som hovedregel skal ikke ofre for en trafikkulykke flyttes. Imidlertid kan det være tilfeller der å fjerne personen fra kjøretøyet er av vital betydning:
- I tilfelle brann, må offeret fjernes fra bilen, men ikke før du sjekker at hjelperen kan gjøre det trygt.
- Når det er nødvendig å utføre hjerte-lungeredning manøvrer, siden offeret må være på gulvet med forsiden opp.
På samme måte kan det oppstå omstendigheter der mobiliseringen av den skadde og hans transport til sykehuset er berettiget:
- Når du er i en situasjon med isolasjon, uten å kunne be om eller motta helsehjelp.
- Når hjelpen er forsinket mer enn 30 minutter og pasienten presenterer blødninger som ikke kan kontrolleres, gradvis bevissthetstap, oppkast av blod ...
Hvis det blir bekreftet at det er viktig å flytte skadelidte, må det sikres at forholdene er mest mulig passende, som følgende trinn må følges:
- Mobiliseringen må om mulig gjennomføres mellom minst tre personer.
- Overfør den sårede personen en bloc, uten å bevege nakken eller ryggen.
- Det er foretrukket å bruke en varebil, lastebil eller lignende for transport til sykehuset.
- Plasser offeret i riktig stilling. Denne stillingen vil avhenge av typen skade du presenterer.
- En følgesvenn må gå med offeret, berolige henne og overvåke tilstanden hennes.
- Kjør med tilstrekkelig hastighet og unngå plutselige bevegelser eller forskyvning av offeret.
Hva ikke skal man gjøre i en trafikkulykke
Som i alle situasjoner, er det i trafikkulykker noen tilfeller der noen handlinger bør unngås, siden de ikke bidrar til å forbedre situasjonen. Disse retningslinjene for hva du ikke skal gjøre i en trafikkulykke, bør alltid tas med i betraktningen slik at alt utvikler seg på best mulig måte og med minst mulig innvirkning:
- Ikke flytt ofre fra kjøretøyet med mindre en av situasjonene beskrevet i forrige seksjon oppstår.
- Ikke gi medisiner til de skadde, medikamenter eller alkoholholdige drikker.
- Ikke fjern hjelmen til ofre for motorsykkelulykker.
- Ikke forlat ofrene eller la dem være i fred, de må alltid kontrolleres til medisinsk personell ankommer.
- Ikke la kjøretøyet før du først har brukt sikkerhetstiltak på deg selv (refleksvest, bil parkert utenfor veien og med nødlysene på).
- Hvis det er ofre utenfor kjøretøyene, må du ikke bevege nakken eller ryggraden.
- Ikke stopp blødning fra nese, ører eller munn.
- Først av alt må du aldri miste kulingen.
Beslektet innhold for Kategori ›› Førstehjelp
Førstehjelp
Insektbitt, heteslag, kutt og sår, brannskader ... Hvor kroppen er, er det fare, det er derfor vi tilbyr deg tips og hjemmemedisiner som vil hjelpe deg å komme deg ut av veien til du kan få hjelp av en profesjonell.
Informasjonen som gis her skal ikke brukes under noen medisinske nødsituasjoner eller til diagnose eller behandling av noen medisinsk tilstand. En autorisert lege bør konsulteres for diagnose og behandling av alle medisinske tilstander.